De taak waarvan je dacht twee uren nodig te hebben, bleek toch wat meer tijd in te nemen. Ondertussen stapelen de taken zich op, blijft de klok tikken, en heb jij last van tijdgebrek. Gebrek aan tijd is een veelvoorkomend probleem, wat herkenbaar is voor velen. Als jij ook één van deze mensen bent, komt deze blog jou goed te pas.

Oorzaken van tijdgebrek

Tijdgebrek kan veel oorzaken hebben en is soms niet te voorkomen. Tijdgebrek komt meestal door uitstelgedrag, geen ‘’nee’’ durven te zeggen en een onrealistische planning. Wanneer je tegen een klus opkijkt, heb je al snel de neiging om de klus vooruit te schuiven, of alle andere makkelijke en snelle klusjes eerst uit te voeren. Het gevolg hiervan is meestal tijdgebrek.

De ene taak heeft meer tijd nodig dan andere klussen. Vaak heb je meer tijd nodig dan dat er gepland staat. Een tekst controleren lijkt bijvoorbeeld een snel klusje, maar misschien moeten er veel aanpassingen worden gedaan of moet je mensen nabellen om duidelijk te krijgen wat er bedoeld wordt. Hierdoor is dat snelle klusje opeens niet zo snel meer en kun je in tijdsnood komen.

Vooral als je geen ‘’nee’’ durft te zeggen, is het moeilijk een realistische planning te maken. De taken stapelen zich hierdoor op en belangrijke opdrachten komen niet op tijd af. Vaak worden taken dan afgeraffeld en kun je niet optimaal presteren. Hierdoor voel je je vaak niet voldaan aan het eind van de werkdag, ondanks dat je hard gewerkt hebt. Dit kun je voorkomen door duidelijk aan te geven dat vol, vol is.

Tijdgebrek voorkomen

Begin je dag vaker door direct taken uit te voeren. Hierdoor ben je direct productief bezig in de ochtend. Dit zorgt ervoor dat je de rest van de dag meer energie zal hebben. Met meer energie en een voldaan gevoel pak je sneller taken op. Hiermee kun je tijdgebrek voorkomen

Een andere tip is je doelen scherp en meetbaar maken. Dit zorgt dat je sneller juiste keuzes maakt. Hiermee bespaar je veel tijd en voorkom je dus tijdgebrek. Zorg dat je doelen als eindresultaten staan omschreven en je plezier haalt uit het behalen van je doelen. Hierdoor is de klus duidelijk en heb je meer motivatie om je best te doen. Door plezier in je werk kun je tijdgebrek al snel voorkomen.

Een slechte voorbereiding voorkomen

Net zoals werknemers in de bouw hun werkplaats opruimen, zo zou je dat ook op het kantoor moeten doen. Sluit je dag bewust af, leg alvast je materiaal voor morgen klaar. Hierdoor start je de volgende ochtend meteen met je werk en voorkom je getreuzel. Zo voorkom je tijdgebrek. Reflecteer voor jezelf hoe ver je die dag met je werkzaamheden bent gekomen, en wat er nog moet gebeuren. Maak daarna prioriteiten: wat is belangrijk en wat kan later? Doordat jij je bewust bent van wat er nog te doen staat, kun je meer tot rust komen. Door een goede voorbereiding en prioriteiten voorkom je tijdgebrek.

Cursus time management

Op de website https://www.heteffectievewerken.nl/ worden verschillende cursussen aangeboden over time management. Dit zijn specialisten die jou en je team trainen om zo effectief mogelijk te werken en tijdgebrek te voorkomen. Het resultaat: meer plezier en effect in je werk. Nieuwsgierig naar deze organisatie, de visie en ambities? Neem dan eens een kijkje op de website.