Als je een bedrijf start of hebt weet je dat het bezitten van de juiste domeinnaam hartstikke belangrijk is. Maar er zijn al zoveel domeinen bezet, het lijkt onmogelijk om dan nog aan jouw droomdomein te komen zonder dat je een ander bedrijf moet gaan uitkopen. Toch kan het ook anders. Via een online domeinen verkoop bijvoorbeeld. Hier vind je soms echte pareltjes en precies die domeinnaam die jij zo graag wilt hebben. Maar hoe kan dat dan? Een domeinen verkoop is wel iets waar je even voor geoefend moet hebben, het is op zich niet moeilijk, maar je moet erg alert zijn!
Hoe werkt een domeinen verkoop?
Iedere week komen er honderden en soms duizenden domeinen vrij. Deze zijn dan klaar voor de domeinen verkoop. Je kunt je aanmelden via bovenstaande site en dan kun je gaan kijken of er een domein naar jouw wens bij zit. Je gaat dan beginnen met de domeinen verkoop. Het is eigenlijk gewoon een soort veiling, waarop de hoogste bieder “wint”. In het geval van een domeinen verkoop moet je daarna nog afwachten of het ook daadwerkelijk gaat lukken om het domein voor jou te registreren. Het is fijn om te weten dat je pas moet betalen als het gelukt is om het domein op jouw naam te zetten.
Vrijgekomen domeinen op een domeinen verkoop
Deze vrijgekomen domeinen zijn die sites die door de eigenaren zijn opgegeven. Dat kan allerlei redenen hebben. Bijvoorbeeld een bedrijfssluiting, een overname door een ander bedrijf, een naamswijziging. Als zo’n domein wordt opgezegd, gaat het 40 dagen in quarantaine. Er gebeurt dan helemaal niets met het domein. De (voormalige) eigenaar mag zich in deze tijd nog bedenken. Na die 40 dagen komt het domein dan vrij voor de domeinen verkoop. En dan kan jij je slag slaan.
Internationale domeinen verkoop
Als jij een bedrijf hebt in Nederland maar heel dicht bij Duitsland of België (of allebei), dan is het misschien slim om behalve een .nl domein ook eens te kijken naar een .de en .be domein. Via deze online domeinen verkoop kan dat allemaal. Zelfs voor Franse domeinen (.fr) en Europese domeinen (.eu) kun je hier terecht. Wie weet wat voor kansen dat internationaal gezien biedt? Je kunt door buitenlandse extensies te gebruiken nog beter je merk in het buitenland bekend laten worden. Mensen zoeken toch eerder op hun eigen extensie dan op die van een ander land.